Svar: Jern tilskud?
27. august 2022
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du bruger mme i din drengs grød og mos - som det nu kan lade sig gøre, og du kan overveje at bruge tilskudsblanding (type 2), da jernindholdet ofte er højere i dette.
Derudover er det vigtigt, at du sikrer hans jernbehov via så varieret en kost som muligt:
- Giv ham grød lavet på forskellige typer grød og mel og lav meget gerne grøden på modermælkserstatning. Grød kan være med til at holde mave i gang.
- Giv ham frugt i hånden og brug også gerne lidt frugtmos som topping på grød, fordi det øger optagelsen af jern.
- Giv ham grøntsagsmos i variation med kogte og ovnbagte grøntsager. Kartofler og forskellige typer grøntsager indeholder også C-vitamin der øger jernoptaget. Samtidig kan mos være med til at holde maven i gang.
- Giv ham både kød og fisk og varier mellem de forskellige typer af kød - f.eks. okse, kalv, svin, lam, kylling, høne, kalkun, and - og giv ham også gerne indmad som hjerter og lever (leverpostej tæller også med).
- Varier på samme måde mellem forskellige typer fisk, så han får både de fede fisk som makrel, sild, laks - og de mere magre fisketyper som torsk, rødspætte, ising, lange mv. Giv også gerne torskerogn, rejer og muslinger en gang imellem. Han må ikke få tun - heller ikke tun på dåse.
- Giv ham æg som del af en varieret kost - æg kan gives hårdkogte, eller f.eks. bruges i farsretter, grøntsagsmuffins og lignende.
- Giv ham brød med forskellige typer pålæg - gerne både kød, fisk og grøntsagspålæg. Giv ham også gerne frugt til måltiderne.
- Varier mellem brødtyperne, så han får både rugbrød og lysere brødtyper, stadig gerne med et højt fiberindhold, men uden hele kerner.
Det vil være bedst, hvis du kan sikre hans behov for jern via en varieret kost - og undgå at give ham jerntilskud, da jern ofte vil kunne give yderligere tendens til hård mave - og hvis maven ikke fungerer, så spiser han heller ikke særlig meget, og det bliver en rigtig dum spiral.
Modermælkserstatning/tilskudsblanding er dog en vigtig kilde til jern, så hvis du kan få lidt ind via maden, vil det være godt. Selvom han afviser flasken, vil han måske gerne drikke lidt af en kop sammen med f.eks. morgengrøden, og du kan også bruge mme på frugtmos formiddag og eftermiddag - så han får en "gammeldags frugtgrød med mælk". Frugtmos vil samtidig også ofte hjælpe på maven f.eks. sveskemos, jordbærmos, æblemos og lignende.
Vandholdig frugt kan også være en idé, så forskellige typer melon kan være godt, det samme kan appelsiner, som han kan sidde og sutte saften ud af. Blomme uden sej skræl og sten kan også være en idé - blommer i netop i sæson nu, og han må gerne få frisk blomme, men også gerne blommegrød/blommemos. Banan kan derimod godt virke lidt stoppende, så hold igen med det.
Friske bær som f.eks. blåbær, hindbær, jordbær osv. - naturligt skåret i stykker, som han kan kapere, kan være godt. Han må også gerne få stenfri vindruer, hvis du skærer dem i kvarte og fjerner evt. sej skræl...hele vindruer må ikke gives til små børn.
Derudover må han nu gerne begynde at få lidt yoghurt, A38 og lignende f.eks. med frisk frugt og bær som topping, frugtmos eller måske lidt rugbrødsdrys.. Der må gives 50 ml stigende til 100 ml ved 12 måneders alderen.
Han må også meget gerne få sovs sammen med sin mad, og du skal generelt være opmærksom på, at han stadig skal have en del fedt. Nogle gange vil smørsovs være rigtig fint at hælde på f.eks. grøntsagerne, andre gange kan en grøntsagssovs lavet med vegetabilsk olie være godt og atter andre gange vil det være helt okay, at han får lidt fløde- eller mælkesovs f.eks. moset med kartoflerne.
Hvis maden bliver for tør, så er sandsynligheden for forstoppelse større. Derfor er det også godt at tænke i "skovlemad" - altså forskellige "gryderetter". Det kan være boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf og lignende, som alt sammen også kan være med til at holde maven i gang.
Og ja - så skal han have væske nok, og en del af hans maveproblemer hænger nok sammen med, at han er begyndt at spise mere fast føde og samtidig ikke drikker helt nok. Derfor er det vigtigt, at du igen og igen forsøger at øge hans væskeindtag.
Sørg for at hans drikkedunk står fremme, så han ser den og "støder ind i den", når han begynder at kravle rundt, rejse sig ved møblerne osv. så han kommer i tanke om, at han skal drikke.
Hvis han ikke drikker nok, får yderligere problemer med forstoppelse, og du synes, det er rigtig svært at dække hans behov for f.eks. jern, så må du tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at give ham jerntilskud og også behandle hans forstoppelse.. Umiddelbart tænker jeg dog at du, ud fra din beskrivelse, godt kan sikre hans behov, også selvom han ofte afviser flasken helt :) Og husk - der er også fordele ved, at du ikke skal afvænne ham fra flaske om få måneder..;)
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idéer til, hvordan du kan arbejde videre med kosten, så din dreng får masser af variation og stadig sit behov dækket - og så maven holdes i gang naturligt:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske