Svar: Jern tilskud?

27. august 2022

Alder:
9 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du bruger mme i din drengs grød og mos - som det nu kan lade sig gøre, og du kan overveje at bruge tilskudsblanding (type 2), da jernindholdet ofte er højere i dette.

Derudover er det vigtigt, at du sikrer hans jernbehov via så varieret en kost som muligt:

- Giv ham grød lavet på forskellige typer grød og mel og lav meget gerne grøden på modermælkserstatning. Grød kan være med til at holde mave i gang.

- Giv ham frugt i hånden og brug også gerne lidt frugtmos som topping på grød, fordi det øger optagelsen af jern.

- Giv ham grøntsagsmos i variation med kogte og ovnbagte grøntsager. Kartofler og forskellige typer grøntsager indeholder også C-vitamin der øger jernoptaget. Samtidig kan mos være med til at holde maven i gang.

- Giv ham både kød og fisk og varier mellem de forskellige typer af kød - f.eks. okse, kalv, svin, lam, kylling, høne, kalkun, and - og giv ham også gerne indmad som hjerter og lever (leverpostej tæller også med).

- Varier på samme måde mellem forskellige typer fisk, så han får både de fede fisk som makrel, sild, laks - og de mere magre fisketyper som torsk, rødspætte, ising, lange mv. Giv også gerne torskerogn, rejer og muslinger en gang imellem. Han må ikke få tun - heller ikke tun på dåse.

- Giv ham æg som del af en varieret kost - æg kan gives hårdkogte, eller f.eks. bruges i farsretter, grøntsagsmuffins og lignende.

- Giv ham brød med forskellige typer pålæg - gerne både kød, fisk og grøntsagspålæg. Giv ham også gerne frugt til måltiderne.

- Varier mellem brødtyperne, så han får både rugbrød og lysere brødtyper, stadig gerne med et højt fiberindhold, men uden hele kerner.

Det vil være bedst, hvis du kan sikre hans behov for jern via en varieret kost - og undgå at give ham jerntilskud, da jern ofte vil kunne give yderligere tendens til hård mave - og hvis maven ikke fungerer, så spiser han heller ikke særlig meget, og det bliver en rigtig dum spiral.

Modermælkserstatning/tilskudsblanding er dog en vigtig kilde til jern, så hvis du kan få lidt ind via maden, vil det være godt. Selvom han afviser flasken, vil han måske gerne drikke lidt af en kop sammen med f.eks. morgengrøden, og du kan også bruge mme på frugtmos formiddag og eftermiddag - så han får en "gammeldags frugtgrød med mælk". Frugtmos vil samtidig også ofte hjælpe på maven f.eks. sveskemos, jordbærmos, æblemos og lignende.

Vandholdig frugt kan også være en idé, så forskellige typer melon kan være godt, det samme kan appelsiner, som han kan ...

Annonce

... sidde og sutte saften ud af. Blomme uden sej skræl og sten kan også være en idé - blommer i netop i sæson nu, og han må gerne få frisk blomme, men også gerne blommegrød/blommemos. Banan kan derimod godt virke lidt stoppende, så hold igen med det.

Friske bær som f.eks. blåbær, hindbær, jordbær osv. - naturligt skåret i stykker, som han kan kapere, kan være godt. Han må også gerne få stenfri vindruer, hvis du skærer dem i kvarte og fjerner evt. sej skræl...hele vindruer må ikke gives til små børn.

Derudover må han nu gerne begynde at få lidt yoghurt, A38 og lignende f.eks. med frisk frugt og bær som topping, frugtmos eller måske lidt rugbrødsdrys.. Der må gives 50 ml stigende til 100 ml ved 12 måneders alderen.

Han må også meget gerne få sovs sammen med sin mad, og du skal generelt være opmærksom på, at han stadig skal have en del fedt. Nogle gange vil smørsovs være rigtig fint at hælde på f.eks. grøntsagerne, andre gange kan en grøntsagssovs lavet med vegetabilsk olie være godt og atter andre gange vil det være helt okay, at han får lidt fløde- eller mælkesovs f.eks. moset med kartoflerne.

Hvis maden bliver for tør, så er sandsynligheden for forstoppelse større. Derfor er det også godt at tænke i "skovlemad" - altså forskellige "gryderetter". Det kan være boller i karry, pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf og lignende, som alt sammen også kan være med til at holde maven i gang.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og ja - så skal han have væske nok, og en del af hans maveproblemer hænger nok sammen med, at han er begyndt at spise mere fast føde og samtidig ikke drikker helt nok. Derfor er det vigtigt, at du igen og igen forsøger at øge hans væskeindtag.

Sørg for at hans drikkedunk står fremme, så han ser den og "støder ind i den", når han begynder at kravle rundt, rejse sig ved møblerne osv. så han kommer i tanke om, at han skal drikke.

Hvis han ikke drikker nok, får yderligere problemer med forstoppelse, og du synes, det er rigtig svært at dække hans behov for f.eks. jern, så må du tale med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at give ham jerntilskud og også behandle hans forstoppelse.. Umiddelbart tænker jeg dog at du, ud fra din beskrivelse, godt kan sikre hans behov, også selvom han ofte afviser flasken helt :) Og husk - der er også fordele ved, at du ikke skal afvænne ham fra flaske om få måneder..;)

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idéer til, hvordan du kan arbejde videre med kosten, så din dreng får masser af variation og stadig sit behov dækket - og så maven holdes i gang naturligt:)

Fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.